2009-03-19

Meskás élményeim

/ezt most több részletben írom, alkalomadtán elküldöm, ha mindent le tudtam írni/

Nemrég gondolkodtam a meskás bolt megnyitásán, de aztán nem lett nekem ilyen, akkor meg is írtam, miért. Ellenben vásároltam már ott, mindig nagy elégedettséggel. Pl. kézi kötésű jegyzetfüzetet,  ami pont olyan lett, ahogy azt megkívántam, és katicás sapkát Anyahajótól, aki még azt is megtette, hogy utólag küldött a felhasznált fonalból _ingyen_, hogy kicsit hozzátoldhassak.

Tehát nekem csupa-csupa pozitív tapasztalatom van, sőt, tudom, hogy máskor is veszek majd ott ezt-azt, mert tényleg úgy gondolom, hogy érdemes hazai készítőtől hazai terméket vásárolni. Mindenki jól jár.

Ezt mindenképp meg akartam írni. Akkor is megírtam volna, ha nincs mostanság egy izgatott félsz-hullám a meskás blogolókon egy apeh-büntetés miatt.
Azt hiszem, ez az a helyzet, amikor a saját szempontjából mindenkinek igaza van. Egyrészt az apeh jogosan büntet ilyen esetekben, nem lehet csak úgy, kereskedelmi tevékenységet folytatva, vagy azt ,,színlelve" (bármit is takarjon) számla nélkül árusítani.

De azt is gondolom, hogy nem az az esetenkénti 100 Ft-nyi járulék hiányzik valójában az ország kasszájából. Nem hiszem, hogy itt kéne kezdeni, legalul. Nem hiszem, hogy ettől válunk jogkövető járulékfizetőkké. Azt hiszem, ettől csak rettegőkké válunk, bizalmatlanná egymás iránt.

Én például túlvásároltam magam. Gondolkodtam, hogy a felesleges, elsősorban gyerekmintás anyagaimat feldobom ide a blogra, hogy vásárolni lehessen belőlük, de most nem tudom, megtegyem-e. Ez most nem az a légkör, nem az a helyzet, mikor számla nélkül ilyet el merjek adni.

Mi a megoldás? Hol a kiút?
Van a világban sokfelé alternatíva, aminek helyi pénz a neve. Csak egy adott körben, pl. egy faluban él, elfogadott, használatos. Pl. Mari néni levágja Pista bácsi haját, aki helyi pénzzel fizet. Cserébe a piacon Mari néni Bözsitől tojást tud venni. Gyakorlatilag cserekereskedelem, egy kis segédeszköz közbeiktatásával. 
Nyilván ez a blogolók körében nem működhet. De esetleg fel lehetne pezsdíteni a csereblog forgalmát. Mert tudtommal a világon semmi törvényi akadálya annak, hogy én a bögrémet a te sámlidra cseréljem, pénzforgalom közbeiktatása nélkül, nem igaz?

Kiegészítés
A meskások honlapján sok hasznos infó olvasható, összefoglalták a számlaképességről a tudnivalókat és teendőket.
A meska nem vonható felelősségre az olyan esetek miatt, amikor nem kerül számla kibocsájtásra, hiszen ők nem részesei az üzletkötésnek, mindössze a technikai felüleletet adják hozzá.

,,Az Meska.hu Kft. nem tud felelősséget vállalni az oldalon árusító felhasználók tetteiért, mivel ezek a felhasználók nem a Meska munkavállalói, csak igénybe veszik az oldal szolgáltatásait.
Azonban ha tudomásunkra jut, hogy valamely eladó megsérti az oldal szabályait, vagy esetleg nem adja át a kifizetett terméket, úgy az eladó kizárásra kerül a szolgáltatásból."
Ugyanakkor hadd tegyem hozzá, hogy mi, akik a tyúkanyós webshopot üzemeltetjük, az oda feltett termékek eladóinak feltételül szabjuk, hogy számlaképesek legyenek, és megkérjük őket, mindig adjanak számlát. Büszke vagyok magunkra, amiért így csináljuk.

És még egy kis segítség, Szigamitól:

Összegyűjtöttem, hogy azokat a tevékenységeket, amelyek szerintem lefedik a Meskán végzett kézműves dolgok értékesítését:
900306 - Képző- és iparművészeti tevékenység
900301 - Egyéb alkotó tevékenység
321301 - Divatékszer gyártása
321302 - Tűzzománc dísztárgy, divatékszer készítése
321303 - Ajándéktárgy- és díszműáru készítés
321304 - Nép- és iparművészeti divatékszer, díszműáru gyártása
321305 - Fűzöttgyöngy készítés

A fenti tevékenységeket kell a vállalkozónak vagy a társaságnak az apeh-hoz bejelenteni.
Ezekhez a tevékenységekhez a bejelentésen túl semmilyen szakképesítés, végzettség, vagy külön hatósági engedély nem szükséges.

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!
Én anno megkérdeztem a MESKA-tól, hogy lehet hivatalosan árusítani azoknak, akik nem vállalkozók és nincs cégük. Pár semmit mondó mondatban választ kaptam tőlük. Ezek után felhívtam az APEH-ot és rákérdeztem. Ott felvilágosítottak. Szükséges adószámot igényelni és így számlát adni.
Én úgy gondolom, hogy a MESKA oldalán fel kellene tüntetni részletesen, hogy mit kell beszerezni egy földi halandónak, ha nincs cége és nem vállalkozó és nem akar jó nagy büntetést fizetni. Mert szép és jó, hogy van egy ilyen oldal, ahol az ember kedvére árusíthatja a saját készítésű dolgait. A jóhiszemű bolt tulajdonos meg néz egy nagyot, amikor APEH "barátunk" kirója a büntetést.
Üdv. Scotty

zazálea írta...

Én azt nem értem még mindig, hogy a Meskát, a létrehozóit, üzemeltetőit nem büntetik meg? Ők létezhetnek? Nem rosszindulatú a kérdés, tényleg nem értem.

Babi néni írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Zelnice írta...

Zsuzsi,ha maradék anyagot akarsz eladni, a teszveszen vagy a vaterán lehet. Ott ha használtcikket adsz el, nincs két egyforma darabod és alkalmi jelleggel, az nem adó meg adószámköteles,nem kell számlát adnod. Én is adtam el így ott 2X kinőtt cipőt meg fölösleges könyveket.

F.Gina írta...

No, pont ezt akartam írni ! Ha használt, általad birtokolt akármitől válsz meg, az nem kereskedelem, hanem alkalmi eladás, és nyugodtan megteheted itt a blogodon ! Zazálea ! A Meska üzemeltetői adóznak a saját tevékenységük után. Valószínűleg bejegyzett vállalkozásként üzemelnek, de ők nem a munkáltatóid, utánad nem fizetnek. Az Express újság sem fizet utánad adót, ha meghirdetik a házadat :))

anyahajó írta...

Nahát, én abszolút nem raktam össze, hogy te vagy a katicás vevőm, pedig amúgy csomószor idekattintok. :O
A csereblogon én is gondolkozom, szerintem nagyon jó ötlet.

FKriszti írta...

A csere-bere blog létezik.Idi hozta létre.

Frida írta...

Igen igen késve írok a bejegyzéshez, de nekem is van némi tapasztalatom az APEH-hal, én is kértem ki adószámot mint magánszemély, szja bevallásban összevont adóalappal számolok..ha netán valaki nem cserél, számomra idegen és számlát kell adnom :S Ez benne van a pakliban. A blogomon 2 bejegyzés is van ezzel kapcsolatban, egy most lett feltéve, egy pedig 1 éve.. Akinek nem gömbölyű, akkor érdemes elolvasni.. és kérdezni :D Üdv: Frida

frida-design.blogspot.com

Frida írta...

Ja még annyit: a webáruházakra külön jogszabály van, eltérően adózik egy-egy terméktípusnál egy-egy webáruház, de van olyan is, ahol nem adóköteles..

A törvény természetesen nem egyértelmű, attól függ honnan nézzük...Magyarország...